burnout

Burn-out treft ook jonge werknemers

FacebookTwitterLinkedInShare

Men zegt weleens dat de veertigers het het hardst te verduren hebben op kantoor. Zij moeten niet alleen hard werken, maar daarnaast ook eens een scheiding verwerken, hun huis verkopen, de eerste fysieke ouderdomsverschijnselen (haaruitval, menopauze, …) het hoofd bieden, en hun tienerkinderen in de gaten houden. Oké, we overdrijven natuurlijk een beetje. Meer nog, niet alleen de veertigers hebben het zwaar. Almaar meer jongeren bezwijken onder de maatschappelijke (werk)druk en vallen ten prooi aan een burn-out. Hoe komt dat?

Opgebrand tussen 25 en 35

Steeds meer twintigers en dertigers krijgen te maken met een burn-out tijdens hun prille carrière. Neuropsychiater Theo Compernolle weet dat een tijd geleden, toen hij te gast was in ‘Van Gils en gasten’, nog aan onze voortdurende ‘verbondenheid’: online zijn we voortaan de hele dag door bereikbaar. Voor vrienden en familie, maar ook voor collega’s. De grens tussen werk en privé vervaagt daardoor. Ons brein draait overuren.

Waar een burn-out vroeger eerder veertigers en vijftigers trof, raken nu dus veelal de jonge werknemers tussen 25 en 35 jaar opgebrand. De digitale generatie, zou je kunnen zeggen: zij die opgegroeid zijn met het internet en de smartphone, die ze bijgevolg maar moeilijk kunnen missen.

Ook dertigers hebben het zwaar

Daarnaast geldt voor twintigers en dertigers natuurlijk evenzeer wat voor de veertigers geldt: ook zij moeten vele balletjes tegelijkertijd in de lucht houden. Als twintiger wil je naast het werk nog voldoende tijd overhouden voor je vrienden en hobby’s, als dertiger begin je misschien daarnaast ook aan kinderen en koop of verbouw je een woning. En los van dat alles voel je je op professioneel vlak misschien niet echt goed in je vel en ben je nog ‘zoekende’ naar de job die écht bij je past.

Burn-out: hoe kunnen jongeren het vermijden?

Millennials kiezen nu al vaker dan hun voorgangers bewust voor een beter evenwicht tussen werk en privé – bijvoorbeeld door niet voltijds te werken om daarnaast tijd vrij te houden voor hun eigen projecten en passies, en dat valt alleen maar toe te juichen in de strijd tegen burn-out bij jongeren. Daarnaast kan het voor jonge werknemers ook lonen om bepaalde nieuwe gewoonten aan te nemen, zoals:

  • ‘Smartphonevrije’ periodes inlassen gedurende de werkdag, om dan geconcentreerder te kunnen doorwerken aan iets.
  • Het aantal meldingen uitschakelen op je telefoon. Moet je echt élk Facebookberichtje meteen kunnen checken?
  • Minder mailen. Stap even naar je collega toe om iets te vragen; zo strek je de benen én draag je je steentje bij tot een betere mailhygiëne op het werk.
  • Niet multitasken. Je af en toe focussen op één taak zorgt voor rust in je hoofd.