Hackathon

Hackathon van Take the Lead: tonnen inspiratie voor The Adecco Group

FacebookTwitterLinkedInShare

Op 21 april 2018 vonden een Inspiration Day en Hackathon op Vlerick plaats in het kader van de digitale opleiding ‘Take the Lead’. Tweehonderd cursisten kwamen samen om aan de hand van praktijkervaring disruptieve ideeën op te doen. Daarbij kregen ze onder meer de hulp van The Adecco Group. We delen onze expertise over digitale transformatie maar al te graag! Het werd een pittige dag waarop de deelnemers lezingen en demonstraties bijwoonden en in groepjes aan een business case werkten waarin ze originele, kostenbesparende én realistische oplossingen moesten aanreiken om bedrijven klaar te stomen voor de toekomst. Voor wie er niet bij kon zijn, laten we hieronder enkele deelnemers aan het woord.

Digitale tools om het verschil te maken

Voor Kristof (26, recruitment consultent) was de Hackathon een absolute aanrader: “Je kwam in een groep terecht van mensen met erg diverse profielen. Dat helpt je om out of the box te denken en tot unieke en creatieve inzichten te komen om een probleem op te lossen. Tegelijkertijd kamp je met de moeilijkheid om uit zo’n uiteenlopende groep gerichte output te halen.”

De uitdagingen en kansen voor zijn eigen job? “Er is steeds meer concurrentie en er verandert heel veel. Je kunt er niet omheen dat het digitale een enorme impact zal hebben de komende jaren. Organisaties die zich kunnen onderscheiden door middel van digitale tools zullen het verschil maken. Je kantoor zou bijvoorbeeld 24 op 24 open kunnen zijn, je kunt met interactieve schermen werken of een chatbot introduceren.”

Het menselijke element centraal stellen

Laure (28, talent matcher) beaamt: “De Hackathon helpt je echt om met een veel innovatievere, creatievere blik naar je eigen organisatie te kijken. Ik zou vaker zulke momenten willen meemaken waarop we onze werking kritisch (laten) bekijken. En ik was ook onder de indruk van welke tools er allemaal bestaan. Wij gebruiken bij The Adecco Group al heel veel digitale tools, maar je kunt nog veel verder gaan. Daarnaast zou ik al onze tools in één app willen bundelen en op elkaar afstemmen. Het zoekproces naar kandidaten zou je kunnen digitaliseren, zodat je als recruiter kunt focussen op de menselijke interactie en de interviews waarmee we soft skills achterhalen. Want het is die menselijke toets die het verschil maakt. Tegelijkertijd kun je digitale technologieën inzetten om de candidate experience te verbeteren, bijvoordeeld door gamification toe te passen in je testen, die resultaten te analyseren en vervolgens veel gerichter advies te geven. Een groot deel van onze job gebeurt ook op de traditionele manier: mensen uitnodigen voor een gesprek, en dan nabellen. Dat is heel belangrijk voor je visibiliteit, maar ik denk dat we nu echt wel klaar zijn om er nog meer uit te halen door digitalisatie.”

Externe input werkt creatief en inspirerend

En ook buiten recruitment werkt de Hackathon inspirerend. Gaelle (al acht jaar branch manager) vertelt: “Het was een heel intense dag waarop we leerden om in een klein team snel en efficiënt tot goede ideeën te komen. Ik heb al aan mijn eigen collega’s voorgesteld om de oefening bij onszelf te doen, want we zijn altijd gefocust op operations, maar het is ook belangrijk om te kijken hoe we het beter kunnen doen. En daar is zo’n Hackathon perfect voor. Het is veel concreter dan een brainstorm omdat je niet alleen een oplossing verzint, maar ook meteen een plan om die oplossing te implementeren. Doordat elk team zijn oplossing presenteerde, zag je ook hoeveel verschillende oplossingen er mogelijk zijn. Dat is heel inspirerend, een echt superinitiatief! Qua digitalisatie geloof ik dat er heel veel mogelijk is. De digitalisatie zie je nu het sterkst binnen de recruitment, maar ook bij sales en talent management zou je daar verder in kunnen gaan, bijvoorbeeld door een chatbot te voorzien. Wat ik ook interessant vond, was om zoveel sprekers te horen vertellen over iets wat we nog niet kennen. Ik zou graag vaker externe mensen uitnodigen om meer te leren over digitalisatie en om met een creatievere blik naar onze organisatie te kijken.”