Rekruteren via sociale media

Rekruteren via sociale media? Pas op voor deze valkuilen

FacebookTwitterLinkedInShare

Online rekruteren is niet langer een nieuwigheid. Rekruteren via sociale media heeft tal van voordelen: nooit eerder was het zo gemakkelijk om je een beeld te vormen van je sollicitant nog voor je hem gesproken hebt. Bovendien is de kans groot dat je meer geïnteresseerden bereikt via je Facebookpagina dan door een vacature te plaatsen op je bedrijfswebsite. Een nuttige trend dus, maar wel eentje met valkuilen.

Niet iedereen is connected

Omdat online rekruteren vaak zorgt voor een enorme toevloed aan sollicitaties, lijkt het alsof je met een online-advertentie je hele doelgroep bereikt. Maar wat met geschikte kandidaten die jouw bedrijf niet volgen op Facebook? Of zelfs – het bestaat nog steeds – geen account hebben op de verschillende sociale media? Gebruik sociale media dus als een aanvulling op je andere rekruteringskanalen. Zo vergroot je de kans dat je de gedroomde kandidaat vindt, via welk kanaal dan ook.

Wat met privacy?

Akkoord, het is de taak van je sollicitant om zijn of haar persoonlijke gegevens te beschermen, ook op sociale media. Toch is privacy een aandachtspunt wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe werknemer. Want de waslijst aan persoonlijke informatie die je automatisch te zien krijgt, beïnvloedt onbewust jouw voorkeur. Je ziet de foto, de vrienden en misschien zelfs de niet-zo-beschaafde zaterdagavonden van je kandidaat. Maar is al die info wel relevant voor zijn of haar sollicitatie?

Twitter vs. Facebook vs. LinkedIn

  • Twitter is een heel bruikbaar kanaal om een nieuwe vacature bekend te maken bij je volgers. Door de beperking van 140 lettertekens is het dan weer niet erg geschikt om veel informatie mee te geven. Bovendien verdwijnt een tweet snel weer uit de aandacht tussen al het andere twittergeweld. Gebruik Twitter dus bij voorkeur om een link mee te geven naar de volledige vacature op je website.
  • Op Facebook heb je meer ruimte om informatie te geven over de functie en over je bedrijf. Je legt er rechtstreeks contact met een enorm publiek. Maar het is een kanaal dat meer geassocieerd wordt met vrije tijd dan met de arbeidsmarkt. Je vindt er dus ook niet veel professionele info terug over je sollicitant.
  • LinkedIn werd in het leven geroepen met de specifieke bedoeling om een professioneel netwerkplatform te zijn. Het is dus uitstekend geschikt voor het bekendmaken van je vacature, en om de werkervaring en het netwerk van je kandidaat uit te pluizen. Het nadeel? Veel minder gebruikers. LinkedIn is daardoor vooral nuttig voor hoogopgeleide profielen en om mensen te vinden met heel specifieke ervaring.

Ga je verstandig om met de beperkingen van de verschillende kanalen, en de algemene aandachtspunten rond rekruteren via sociale media? Dan opent zich een wereld van nuttige informatie en vlotte interactie met kandidaten waarvan je in een offline-context alleen maar kan dromen. Zeker doen dus – met gepaste voorzichtigheid!