soft skills

Vermoeden bevestigd: soft skills bepalend voor jobsucces

FacebookTwitterLinkedInShare

Natuurlijk selecteren recruiters op basis van het cv, de technische vaardigheden en de motivatie van kandidaten. Maar er is meer. Zo blijkt uit een enquête van The Adecco Group dat soft skills – interpersoonlijke, emotionele en communicatieve vaardigheden – almaar vaker de doorslag geven. 5 verrassende resultaten uit dit onderzoek:

81% weigert kandidaten met te weinig soft skills

Als kandidaat op de arbeidsmarkt is het niet altijd even makkelijk om te weten te komen wat potentiële werkgevers precies van je verwachten. Zet je beter je technische vaardigheden in de kijker, je ervaring bij bedrijf X of Y, of je ongeëvenaarde werkethiek? Het onderzoek van The Adecco Group bevestigt dat sollicitanten en werknemers er het raden naar hebben. 15 procent denkt dat ze kansen gemist hebben door een gebrek aan soft skills. 48 procent weet het eenvoudigweg niet.

Daar staat tegenover dat recruiters wél een duidelijke voorkeur hebben. Voor soft skills, natuurlijk. 81 procent van de recruiters weigerde wel eens iemand bij gebrek aan sociale, emotionele en communicatieve vaardigheden. Een gebrek aan soft skills bemoeilijkt de zoektocht naar geschikte kandidaten, vindt ruim 80 procent.

Hoe jonger de recruiter, hoe belangrijker soft skills

De arbeidsmarkt van pakweg veertig jaar geleden is amper te vergelijken met die van vandaag. Het hoeft dus niet te verbazen dat jongere generaties recruiters andere prioriteiten hebben. Terwijl ‘slechts’ 71 procent van de babyboomer- recruiters,  kandidaten weigert bij gebrek aan soft skills, ligt dat percentage voor recruiters uit de generatie Z (geboren vanaf 1995) rond de 93 procent.

Kandidaten onderschatten het belang van deze soft skill

Zowel kandidaten als recruiters hechten veel belang aan een goede werkethiek (hard werken, op tijd komen, afspraken naleven) en constructief samenwerken. De soft skill die HR-professionals cruciaal vinden, maar die sollicitanten vaak over het hoofd zien, is aanpassingsvermogen. Je snel kunnen aanpassen in een werkomgeving die met tijden radicaal verandert en vernieuwt, is een noodzaak geworden. Hoe meer taken je aankunt, en hoe beter je met verandering omgaat, hoe beter je carrièrekansen.

69% mist opleidingen om soft skills te verbeteren

Trainingen en bedrijfsopleidingen kunnen beter. Zo’n 31% van de recruiters vindt dat er op zich wel voldoende aandacht is voor soft skills, maar de grote meerderheid ziet toch mogelijkheden tot verbetering. De meeste soft skill-opleidingen focussen op teamwork, communicatie en emotionele intelligentie, terwijl er eigenlijk nood is aan training rond werkethiek, zelfkritiek en aanpassingsvermogen.

In deze 5 sectoren zijn soft skills het belangrijkst

Werkgevers hebben het soms erg moeilijk om geschikt personeel te vinden omwille van een gebrek aan soft skills. In volgende sectoren kan je het verschil maken door je soft skills uit te spelen!

  1. Gezondheidszorg
  2. Farmacie
  3. Financiële sector
  4. IT
  5. Bouw

In andere sectoren, zoals logistiek en verkoop, ervaart men soft skills minder als een uitdaging.