Young potentials aanwerven: dit is hun meerwaarde!

FacebookTwitterLinkedInShare

Young potentials: ze zijn het neusje van de zalm, hoogopgeleide enthousiastelingen op zoek naar hun eerste job. Waarom twijfelen zo veel werknemers dan om dat jonge, bevlogen talent aan boord te halen? Enkele mythes ontmanteld – en de ware kracht van young potentials aan het licht gebracht.

1) “Ze zijn meteen weer weg”

Jong en net afgestudeerd: ze komen recht van de schoolbanken en bijten zich bij jou vast in hun eerste job. Maar ze verdwijnen even snel, zegt het cliché. Want ze zijn veeleisend en snel bereid om hun heil elders te zoeken. Klopt dat eigenlijk wel?

Helemaal niet – op voorwaarde dat jij bereid bent hun volle potentieel te benutten. Creëer jij de uitdagende omgeving die jouw begeesterde werknemer nodig heeft? Dan is die op zijn beurt loyaal aan jou.

2) “Ze hebben geen werkethiek”

Een pas afgestudeerde werknemer, geen werkethiek? En hoe denk je dan dat ze hun diploma behaald hebben? Door hard te werken, een strikte timing te hanteren en altijd vooruit te kijken naar de volgende deadline. Stuk voor stuk eigenschappen waarvan je alleen maar kan hopen dat die young potentials ze doorgeven aan hun collega’s.

3) “Hun inwerktijd is te lang”

Young potentials hebben het ultieme bewijs in handen dat ze razendsnel bijleren: hun diploma. Bovendien zit alle informatie uit hun opleiding nog vers in hun geheugen. Die hoeven ze dus al niet meer op te frissen voordat ze hun sporen beginnen te verdienen. En wat ze wél nog moeten bijleren? Dat doen ze met een ongeziene gretigheid.

4) “Ze zijn te ambitieus”

Onmogelijk. Ambitieuze werkkrachten zijn er om te koesteren. Ze stuwen je onderneming voort naar ongeziene hoogtes. Ze smullen van verantwoordelijkheid. En vinden ze die in hun job bij jou? Dan heb je er een bijzonder loyale werknemer bij, die al zijn creativiteit, kennis en talent voor jou in de strijd gooit.

De moraal van het verhaal? Young potentials aanwerven is niet gewoon een verstandige zet voor elke doelgerichte organisatie. Het is een must. Jong talent doet een frisse wind door je bedrijf waaien. Zonder hen wordt het een bedompte boel.