Utiliser les médias sociaux à des fins professionnelles

Professioneel voor de dag komen … op de sociale media

FacebookTwitterLinkedInShare

Hoe zorg je ervoor dat je toekomstige werkgever al een positieve indruk krijgt van jou nog voor jullie elkaar de hand hebben geschud tijdens eens eerste ontmoeting? Door je aanwezigheid op de sociale media strategisch aan te pakken. Met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind, maar deze tips helpen je om je professionele plaatje (op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, …) nóg completer te maken.

LinkedIn: het professionele platform bij uitstek

We hadden het al eerder over: een LinkedIn-profiel is allang geen overbodige luxe meer als je jezelf als professional goed in de markt wil zetten. Als je het verstandig aanpakt, levert LinkedIn je tal van voordelen op: via dit platform blijf je in contact met (ex-)collega’s, blijf je op de hoogte van wat er beweegt in jouw sector, lees je blogposts van influencers én ontdek je welke bedrijven interessante vacatures hebben. Maar er is meer: jouw professionele aanwezigheid op de sociale media houdt niet op bij je LinkedIn-profiel. Als je je toekomstige werkgever een compleet beeld wil schetsen van jou en je interesses en competenties, kun je dat ook doen op Facebook, Twitter of nog een ander online kanaal.

Facebook etc. … ook professioneel gebruiken?

Je doet er jezelf en je reputatie een groot cadeau mee, wanneer je op een doordachte wijze statusupdates en foto’s post op je sociale-mediakanalen. Zo bepaal jij immers zélf hoe je gepercipieerd wordt – door je vrienden en familie, maar ook door die potentiële nieuwe werkgever. Want wees maar zeker dat die jou, alvorens hij je uitnodigt voor een sollicitatiegesprek, eerst even zal googelen. Laat die (dronken) feestfoto’s dus achterwege en denk ook twee keer na voor je reageert op een post van een van je vrienden. Hou altijd deze vuistregels in het achterhoofd:

  • Blijf authentiek. Doe jezelf niet anders voor dan je bent; daarmee val je vroeg of laat toch door de mand.
  • Deel je interesses en inzichten; zo licht je een tipje van de sluier op voor wie jou (nog) niet kent.
  • Vermijd hoogoplopende onlinediscussies. Een tweet van 140 tekens volstaat zelden om een mening goed te onderbouwen.
  • Uiteraard zijn racistische en discriminerende uitlatingen ook taboe.

Professioneel gebruik van sociale media: etaleer je talenten

Om je talenten en vaardigheden in de kijker te zetten, heb je online tal van mogelijkheden. Als je graag schrijft, kun je bijvoorbeeld een blog beginnen over je passies, bezigheden en interesses. Dat kan makkelijk via een tool als WordPress. En ben je een grafisch talent, dan is een Pinterest-pagina ideaal om je werk aan een breed publiek te tonen. Ook Instagram is bij uitstek een visueel platform; perfect voor fotografen en illustratoren.