Work Trends Study: Is het nieuwe werken al ingeburgerd … of niet?

FacebookTwitterLinkedInShare

Wat betekent de digitale revolutie voor onze manier van werken? Gaan we vanaf nu allemaal flexwerken en zien bedrijven de voordelen van smartworking al in? En hoe gebruiken werkzoekenden en rekruteerders de sociale media in hun zoektocht naar uitdagende banen en interessante kandidaten? Het zijn maar enkele van de onderzoeksvragen die Adecco zich stelde. De antwoorden werden gebundeld in de internationaal uitgevoerde ‘Work Trends Study’; soms lossen ze de verwachtingen in, soms zijn ze hoogst verrassend. Een overzicht.

De aandacht voor het nieuwe werken groeit … maar gestaag

Hoewel iedereen tegenwoordig de mond vol heeft van smartworking – werken waar en wanneer je wilt – blijkt dat het ‘nieuwe werken’ in de praktijk nog niet zo gekend, laat staan ingeburgerd is. Toch geeft meer dan de helft van de werkzoekenden aan graag thuis te werken, of op zijn minst dichter bij huis. Een derde zou wel in een ‘coworking space’ willen werken. Een fifty-fifty-verdeling tussen het werken op kantoor en daarbuiten zien zij als de ideale tijdsverhouding.

Rekruteerders zijn iets minder enthousiast over flexwerken. Ze zijn wel te vinden voor thuis of op verplaatsing werken, maar zien dat liever beperkt tot een derde van de totale werktijd. Ze hechten belang aan de voordelen van ‘smartworking’, zoals het verbeteren van de werk-privébalans en het reduceren van pendeltijd en transportkosten. Andere gevolgen, zoals een verbeterde werksfeer en meer kennisdeling, beschouwen ze dan weer als minder belangrijk.

De kracht van sociale media

Dat onze levens er totaal anders uitzien sinds de komst van de sociale media, behoeft geen betoog. Dat diezelfde sociale media nu ook almaar vaker ingezet worden als tool in de zoektocht naar een job, is daarvan een logisch gevolg. Toch blijken er verschillen te zijn tussen werkgevers en werknemers.

Rekruteerders verkiezen vaak de traditionele kanalen (eigen bedrijfswebsite, jobsites, …) boven sociale-mediakanalen als tools voor werving en selectie. Voor managementprofielen worden online kanalen zoals LinkedIn vaker gebruikt om het geschikte profiel te vinden.

Werkzoekenden geven vaker dan rekruteerders de voorkeur aan sociale media en kennen de traditionele jobkanalen veeleer een secundaire rol toe. Tweederde gebruikt frequent een mobiel toestel voor de online zoektocht naar een job. Ter vergelijking: slechts 41 % van de rekruteerders zoekt zijn kandidaten ‘mobiel’.

De populairste sociale media? Voor beide groepen zijn dat Facebook en LinkedIn. Belgische rekruteerders screenen de cv’s van kandidaten vaker op LinkedIn (43 %) en Facebook (31 %) dan hun internationale collega’s (34 % en 15 %).

Reputatiemanagement

Het verschil tussen die twee? Facebook is een sociaal kanaal dat zich uitstekend leent voor ‘personal branding’ en reputatiemanagement, terwijl LinkedIn voornamelijk geldt als hét kanaal voor alle jobgerelateerde acties zoals werk zoeken, je cv uploaden, contact houden met (ex-)collega’s, enzovoort.

Professioneel aanwezig zijn op sociale media heeft niet alleen een voordeel als je actief naar werk zoekt, veel werkzoekenden worden er ook gecontacteerd door rekruteerders. In België heeft 18% van de ondervraagde werkzoekenden reeds een jobaanbieding gekregen op basis van hun profiel op sociale media, dit is iets minder dan het internationaal gemiddelde van 23%. LinkedIn is duidelijk ‘the place to be’ als je gecontacteerd wilt worden voor een job; maar liefst 80% van de jobaanbiedingen via sociale media gebeurden via LinkedIn.

Ook als je via een ander kanaal solliciteert voor een job kunnen je sociale-mediaprofielen een belangrijke rol spelen. Een op drie rekruteerders heeft zich bij een sollicitatie al laten beïnvloeden door het sociale-mediaprofiel van de sollicitant. Enkele redenen om een kandidaat af te wijzen:

  • Tegengestelde informatie in online en offline cv,
  • bepaalde persoonlijkheidskenmerken,
  • posten van ongepaste foto’s of afbeeldingen.

Opvallend: uitingen van politieke voorkeuren of discriminerende uitlatingen bleken slechts zijdelings relevant voor rekruteerders. Het omgekeerde gebeurt trouwens ook: werkzoekenden gebruiken evengoed online tools om de reputatie van een bedrijf of werkgever te evalueren.

Ben je nog niet aanwezig op LinkedIn of kan je profiel een opfrisbeurt gebruiken? Bekijk dan zeker onze tips voor een succesvol LinkedIn-profiel!