Interview met Klåss Clerkx, een maand lang CEO van Adecco Belgium

FacebookTwitterLinkedInShare

‘Wie niet waagt, niet wint’, redeneerde Klåss Clerkx (23) toen hij zich inschreef voor ‘Adecco CEO for One Month’. De jonge scheidsrechter won deze unieke uitdaging. Eigenlijk was hij op zoek naar een geschikte vakantiejob, maar nu stond hij een maand lang aan de zijde van Nico Reeskens als CEO van Adecco Belgium.

Scheidsrechter wordt CEO

Klåss behaalde dit jaar zijn master in toegepaste economische wetenschappen aan de Universiteit Hasselt. Toen hij op zoek ging naar een leuke vakantiejob, stootte hij op een oproep om deel te nemen aan Adecco CEO for One Month. “Ik was meteen getriggerd”, vertelt hij. “Ik heb een goed cv opgemaakt en heb me ingeschreven. Wie niet waagt, niet wint, dacht ik toen.” Uiteindelijk werd Klåss geselecteerd voor de bootcamp en haalde hij het van vijf andere topkandidaten.

Niet alleen zijn economische studie, maar ook z’n ervaring als scheidsrechter in het voetbal speelde hij uit als een troef. “Ik moet elke dag 22 personen op het veld managen, maar ook de coaches en supporters. Daar heb je uiteraard goeie sociale vaardigheden voor nodig. Je moet diplomatisch zijn, kunnen omgaan met druk, enzovoort.”

“Samenwerken met mensen met zoveel ervaring”

Tijdens de selectieproeven en de bootcamp leerde Klåss zichzelf beter kennen. Er waren verschillende persoonlijkheidstests en momenten van kritische reflectie. “Daaruit kwam naar boven dat ik goed leiding kan geven en creatief ben, maar evengoed dat ik soms te nonchalant ben. Ik heb ook geleerd dat het loont om soms wat extravaganter en extraverter te zijn.” Het leerrijkste vond hij echter de ontmoetingen met het Adecco-team. “Het is fantastisch om te mogen presenteren voor mensen met zo veel kennis en ervaring en hun gerichte feedback te krijgen. Daar leer je enorm veel van.”

CEO for One Month: een maand lang in het spoor van Nico Reeskens

Klåss Clerkx schaduwde een maand lang de CEO van Adecco Belgium, Nico Reeskens. Overal waar Nico heenging, vergezelde Klåss hem. “Op mijn eerste werkdag was het al meteen ‘right to business’ met een vergadering van het directiecomité en een meeting met LinkedIn”, vertelt Klåss. Het is onder andere zijn taak om tijdens zo’n vergaderingen het perspectief van jongeren en millennials duidelijk te maken. “Nico vraagt me vaak wat mijn ideeën zijn, hoe de jeugd een bepaald probleem bekijkt, enzovoort. Ik fungeer als liaison tussen Adecco en de jongere generatie.”

Een van de manieren waarop Klåss jonge mensen engageert, is door zijn ervaringen als CEO for One Month met vrienden en kennissen te delen op de sociale media. Op Facebook, uiteraard, maar evengoed op Instagram, Twitter en Snapchat. “Via Snapchat, een kanaal dat enorm aan het boomen is, laat ik mijn hele vriendenkring in real time meevolgen met mijn traject als CEO for One Month.”

Wat brengt de toekomst?

“Van in het begin viel me op wat voor een fijne werkplek het hier is bij Adecco Belgium. Iedereen is heel behulpzaam en open,” vertelt Klåss. “In dat opzicht is Adecco echt de juiste ‘cultural fit’ voor mij: een aangename sfeer, weinig hiërarchie, geen vakjesdenken.” Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Klåss maar al te graag bij Adecco zou blijven werken.

Wij volgen zijn vooruitgang alvast op de voet via Twitter, LinkedIn en facebook. #CEO1Month