quotient émotionnel

Je EQ verbeteren, kan dat?

FacebookTwitterLinkedInShare

Emotionele intelligentie: een begrip dat aangeeft hoe emotioneel vaardig iemand is. Mensen met een hoog EQ zijn over het algemeen succesvoller dan die met een laag EQ. Wel zo fijn om een hoog EQ te hebben dus, maar hoe doe je dat? Word je ermee geboren, of is het iets wat je kunt verbeteren?

Je EQ verbeteren

Goed nieuws en slecht nieuws voor mensen met een laag EQ: het is iets wat je kunt verhogen, maar het kost wel wat werk natuurlijk. Je kunt je EQ steeds blijven ontwikkelen en bijslijpen, waardoor je uiteindelijk beter communiceert en stress beter aankunt. Twee vaardigheden die zowel je persoonlijke als professionele situatie ten goede komen! Enkele tips:

1. Sta stil bij je eigen emoties

De hele dag door reageer je op allerlei gebeurtenissen. In plaats van dat maar gewoon te laten gebeuren, neem je beter even de tijd om jezelf af te vragen hoe je je voelt en waarom precies. Hoe voel je je bijvoorbeeld als iemand je op een vergadering onderbreekt? En hoe voel je je wanneer iemand je juist een complimentje geeft? Uiteindelijk word je zo zelfbewuster, een van de vijf EQ-pijlers.

2. Wees je bewust van je gedrag

Je gedrag en je emoties zijn nauw met elkaar verbonden. Hoe reageer je als je een sterke emotie voelt? Dat inzicht kun je gebruiken om in de toekomst je gedrag aan te passen. Merk je bijvoorbeeld dat je kortaf en kribbig wordt van stress? Ga dan een luchtje scheppen, vermijd cafeïne of verzet je gedachten door flink te gaan sporten.

3. Wees oprecht en vriendelijk

Ook empathie is een van de EQ-pijlers. Stel jezelf open voor standpunten en meningen die afwijken van de jouwe. Door je te verplaatsen in iemand anders, wordt het veel makkelijker om met conflicten om te gaan. Gedraagt iemand zich dus onredelijk? Tel dan eerst tot tien en vraag jezelf af waaróm die persoon moeilijk doet.

4. Leer luisteren

Actief luisteren is een onmisbare vaardigheid in allerlei sociale situaties. Door voldoende aandacht te besteden aan wat anderen zeggen, kun je beter inschatten hoe ze zich voelen. Die informatie gebruik je vervolgens om je relaties te verbeteren. Stel dus gerichte vragen en vat af en toe samen wat je net hebt gehoord. Zo maak je de ander duidelijk dat je aan het luisteren bent.