communication au travail

De do’s en don’ts van communicatie op de werkvloer

FacebookTwitterLinkedInShare

Jobtevredenheid hangt nauw samen met de mate waarin je voldoening haalt uit je werk. En dus is doeltreffende communicatie cruciaal op de werkvloer. Want zonder communicatie geen feedback of complimentjes. Maar ook: als de communicatie stroef loopt, krijg je simpelweg niks gedaan. Toch? Zó communiceer je vlotjes met collega’s, bazen en zakenpartners.

Met collega’s – en bazen – communiceren: zo moeilijk is het niet

Op het werk voel je je soms geremd om je mening te delen. Ingaan tegen iemand die hoger op de ladder staat vergt bijvoorbeeld al wat assertiviteit. Toch raden we je aan: say your piece. Als je je inbreng kunt onderbouwen met argumenten en als je bereid bent om jouw mening af te toetsen aan die van je gespreksgenoten, profiteert de hele organisatie daarvan. (Dat betekent natuurlijk níét dat je zomaar alles kunt zeggen: de toon en de woordkeuze doen er wel degelijk toe.)

Over woordkeuze gesproken: hou het eenvoudig. Natuurlijk moet je de nieuwste technologie gewoon benoemen met de juiste, wellicht Engelse term ervoor, maar verder doe je er goed aan om buzzwords links te laten liggen. Beschrijf problemen helder en eenvoudig. Wedden dat er ook sneller degelijke oplossingen volgen?

En wat met emoties? We zien onszelf allemaal graag als rationele mensen, maar dat zijn we niet. Nee hoor, heus niet. We laten ons continu leiden door intuïtie, impulsen en gevoelens. Da’s onvermijdelijk en normaal, maar het is wel belangrijk dat je op de werkvloer door het emotionele heen kijkt. Vaak lopen discussies vast omdat we de kern van de zaak – een praktische oplossing voor een reëel probleem – uit het oog verliezen.

Het juiste kanaal voor de juiste boodschap

Veel mensen vragen zich af hoe – via welke kanalen – ze het beste communiceren op het werk. Bepaalde zaken lijken ongepast om in e-mails aan te kaarten, andere zaken zijn dan weer te gevoelig om op de man of vrouw af te vragen. Moeilijke onderwerpen bespreek je bijvoorbeeld  beter niet schriftelijk. Kaart ze rustig aan in een persoonlijk gesprek, waarin je meer nuance en menselijkheid aan de dag kunt leggen. Achteraf kun je jullie oplossing of compromis documenteren in een e-mail, zodat er bewijs van is. Ook als je informatie verzoekt is de combinatie van een telefoontje (kort kaderen waar het om gaat, hoe dringend het is, …) en een e-mail (het formele verzoek, waarop je gesprekspartner later kan antwoorden) ideaal.

Lees ook: Tips voor Het Nieuwe Werken

Communiceren als een volleerde millennial

Nu een generatie ‘digital natives’ zich op de arbeidsmarkt begeeft – en een nieuwe impuls geeft aan oude bedrijfsculturen – dringt zich de vraag op of afkortingen, emoji’s en gifjes aanvaardbaar zijn. Ons advies? Laat je leiden door de context. Je kunt je rechtstreekse collega’s zonder problemen trakteren op een toepasselijk gif-bestandje in een e-mail. In de communicatie naar een klant of prospect zijn chattaal en emoji’s dan weer ongepast.