Vijf tips om Blue Monday te overleven

FacebookTwitterLinkedInShare

De derde maandag van januari staat bekend als Blue Monday. Volgens velen is Blue Monday de meest deprimerende dag van het jaar. Donkere dagen, koude temperaturen, de eindejaarsfeesten die voorbij zijn, mislukte goede voornemen én dan ook nog eens maandag. Het zijn allemaal redenen die zouden meespelen. Met deze vijf tips zorgen we ervoor dat jij Blue Monday helemaal doorkomt.

1 Wandel je gelukkig

Geluk komt niet in pilletjes. Maar je kan je geluksgevoel wel vergroten door regelmatig te bewegen. Wist je dat een dagelijkse wandeling van 20 minuten een hoop endorfines en dopamines vrijmaakt. Laat dat nou net de gelukshormonen zijn die je een instant positief gevoel geven. Hup, trek tijdens je middagpauze je wandelschoenen dus aan.

2 Zoek contact met vrienden of familie

Het gebrek aan fysiek contact door covid weegt zwaar door voor iedereen. Toch is het belangrijk dat je contact houdt met mensen rondom jou. Bel een vriend of vriendin. Of spreek op veilige afstand in buitenlucht af om samen te wandelen met een familielid. Hou je het liever binnen je eigen gezinsbubbel? Speel een gezelschapsspel met je gezin of kook vanavond eens gezellig samen.

3 Neem wat tijd voor jezelf

Dit kan wat tegenstrijdig klinken met de tip hierboven maar niets hoeft minder waar te zijn. Hoelang is het geleden dat je nog eens helemaal tijd voor jezelf nam? Een boek in stilte lezen, naar muziek luisteren, een nieuwe Netflix-serie bekijken, een ontspannend bad nemen… even tijd voor jezelf maken zorgt ervoor dat je kan ontspannen, dat je productiever bent en je je beter in je vel voelt.

4. Lach de Blue Monday blues weg

Lachen triggert de endorfine aanmaak en zorgt dus voor een positief effect op je gemoed. Bekijk tijdens je middagpauze grappige filmpjes of kijk vanavond naar een grappige film of stand-up comedyshow. Wedden dat je je beter voelt na een lachbui?

5. Wees mild voor jezelf

Niemand is perfect. Waarom verwacht je dit dan wel van jezelf? Voor onszelf zijn we vaak veel strenger dan voor anderen. Een schrijffout in een mail naar een collega en je ligt de hele nacht wakker. Aanvaarden dat je fouten mag en kan maken, zorgt dat je minder stress hebt.  Behandel jezelf dus gerust met wat meer begrip en vriendelijkheid. Je zal je veel gelukkiger voelen.

Blijf je na deze blue Monday toch met een negatief gevoel rondlopen? Dan is het misschien tijd om te heroriënteren of een nieuwe job te overwegen. Ook daar kan Adecco jou bij helpen want samen staan we sterker.